JS2410-SYB (Sky Blue) Joe Satriani Signatur.
JS modellen, som har vært Joe Satrianis hovedinstrument i mange år nå, er en litt odd fugl i Ibanez sortimentet. Med en, for Ibanez, litt annen halsprofil og spillefølelse, er det en gitar som skiller seg ganske mye fra hva Ibanez vanligvis gjør. Spillefølelsen kan kanskje beskrives som moderne vintage (det er ganske åpenbart hvor han fikk sin inspirasjon fra da han spilte en JS).
En gitar der det er åpenbart at Joe tenkte tone, spillekomfort, bredde og mer tone. Med medium output mikrofoner (tenk moderne PAF), et high-pass filter (treble bleed, noe som betyr at diskanten ikke forsvinner når du skrur ned volumet) på en push/ pull pot på volumkontrollen og en splitt for bridge og neck mic. på et push / pull på tonekontrollen, kan man lokke utrolig mye lyd ut av gitaren. Den sterkt skulpturelle, nesten dråpeformede kroppen (sett fra siden), gir en enorm spillekomfort, og det er lett å stå, eller sitte og spille uten å legge merke til hvordan timene løper unna. En perfekt signaturmodell for en perfekt gitarist.
Joe har alltid ment at de to ekstra båndene på en 24-bånds hals flytter neck pickupen for nærme bridge pickupen, og vekk fra det han anser for neck pickupens sweet spot .
Men etter mye arbeid med forskjellige mikrofoner og tester for å erstatte neck pickupen med en humbucker i single coil-format, fant han en løsning for å få den neck pickup lyden han ønsket, til tross for en 24-bånds hals. Det at halsen har flere bånd har også gjort at formen på den nedre avskjæringen er gjort litt dypere inn i kroppen. Ellers er den i både lyd og spillefølelse som de vanlige JS gitarene.
En endring fra JS2400 modellen (som var den første JS 24-båndsmodellen som kom ut) er at JS2410 har en kropp i Or i stedet for Basswood (Lind) som Joe tidligere brukte.
Halsen er en 3-dels lønn/ bubinga hals med imitert rosentre gripebrett med 6105 frets som har fått Ibanez Prestige Fret Edge Treatment.
Halsen har en profil som Ibanez kaller JS og som er rundere og mer C-formet enn for eksempel Wizard halsen. Gripebrettet er også mer buet, mindre flatt enn Wizard halsene.
Specs:
JS 3-pc Maple/Bubinga neck.
Abalone halsinnlegg.
Alder (Or) kropp.
Rosewood fretboard m/ Perlemorsinnlegg.
Medium frets med Prestige Fret Edge Treatment .
DiMarzio Satch Track (H) Neck Pickup.
DiMarzio Mo Joe (H) Bridge Pickup.
Hi-pass filter på volumkontrollen.
Coil tap bryter på tonekontrollen (Push/Pull).
Ibanez original EDGE bridge.
Ultralite Tremolo Arm® inkludert.
Chrome hardware.
Etui inkludert.
Halsen:
Skala: 648mm/ 25.5 .
Bredde ved oversadel: 42,8mm.
Bredde ved siste bånd: 56.4mm.
Tykkelse ved 1.bånd: 20mm.
Tykkelse ved 12. bånd: 22.3mm.
Radius: 250mmR.
Pickupene er fra DiMarzio, Joes signatur humbucker Mo ‘Joe som Bridge PU og The Satch Track som Neck PU.
Koblet til en 3-veis toggle switch med felles tone- og volumkontroll.
Både volum- og tonekontroll er push/ pull pot med en treble bleed som kobles inn til hvis du løfter opp volumkontrollen og en splitt for bridge pickupen på tonekontrollen.
Et treble bleed (high-pass filter) er et filter som beholder diskanten selv når du senker volumet. På en vanlig volumkontroll forsvinner diskanten mer og mer jo mer du senker volumet. Begge delene er veldig nyttige, men her har du begge mulighetene tilgjengelige.
Innstillinger på switchen er:
Med tonekontrollen nede:
1. Bridge pickup i serie*.
2. Bridge pickup i serie + neck pickup.
3. Neck pickup.
Med tonekontrollen ute:
1. Splittet** bridge pickup.
2. Splittet bridge pickup + neck pickup.
3. Neck pickup.
* Serie, begge spolene på mikrofonen er koblet i serie etter hverandre, og mikrofonen gir like mye utgang og kraft som den er designet for. Hvis du leser om mikrofonen på produsentens nettsted, er det denne posisjonen som er beskrevet. Mikrofonen brummer da ikke og helt stille.
** Splittet, at mikrofonen er delt betyr at en av mikrofonens to spoler er slått av og blir en enkelt spole (bare en aktiv spole). Dette betyr at du får halvparten av mikrofonens utgang og effekt når spolene er koblet i serie. Mikrofonen mister sin brummende evne når en spole slås av. Men posisjon 2 og 4 er brummehemmende og stille når den aktive spolen på bridge (posisjon 2) eller neck (posisjon 4) er koblet parallelt med sentermikrofonen.
Det gir en svakere, lysere og mer åpen lyd med en renere, klarere og fastere bass. En lyd som passer veldig bra sammen med rene og halvforvrengte lyder (eller i det minste for å åpne opp til og med en hard forvrengt lyd). Siden bare en spole er aktiv, kan du velge om du vil ha den aktive spolen mot bridge eller mot neck, noe som påvirker hvordan den høres ut, varmere nærmere neck og lettere nærmere bridge (krever at du fysisk snur mikrofonen i gitaren).